Direktlänk till inlägg 16 december 2010

VEM ÄR JAG?

Av Sofie - 16 december 2010 22:10


En julbetraktelse jag fick jättebra betyg på, men jag varnar - lågstadiehumor

men jag orkar inte med döds seriösa betraktelser och reflektioner som vi har haft hela terminen och klassen min uppskattade den, Jag var nog en aning trött och så läste jag lite i dialekt       (som jag kan få när jag är trött)

när jag läste den för det slutade bara med att vi allihop asgarva!


Nyfiken?

Visst får du också läsa... men som sagt, den är supertöntig men det var därför alla älskade den å jag, VI måste ha låg humor ibland.... MEN...


JAG HAR EN FRÅGA TILL DIG SOM JAG GÄÄÄÄRNA VILL DU SVARAR PÅ, FINNS LÄNGST NER void berättelsens slut!
Min evangeliska betraktelse lyder så här :


Kära världsmedborgare!                                    25 december anno -4.


Jag ska ta och berätta en besynnerlig sak som hände härom julen men först lite bakgrundshistoria så ni förstår vad som har hänt. För detta är verkligen helmysko!


Jag minns bara först att jag var stor, snygg, härlig och stark men i nästa stund så var jag helt trasig och i bitar. Jag fattar inte hur det gick till men
tur så gjorde det i alla fall inte ont när jag blev söndertuggad av en yxa. Märkligaste var nog att jag fortfarande var jag, fastän jag var i mindre bitar.


Nästa som jag minns var att det var en omtänksam man som förstod att jag behövde tas hand om och han började bearbeta mig och tog väldigt väl hand om mig. Han formade om mig och tog verkligen fram mina bästa sidor och jag kände mig tillslut hel igen efteråt, då jag fick en nystart med och såg på mig själv med nya ögon och mannen sa flera gånger att jag är viktig. Det fattade jag aldrig först efteråt, vad han menade.


Nu ska ni få höra, nu ska jag komma till saken. Nu när jag blivit liksom lite pånyttfödd, så placerade han mig i en konstig slags byggnad och det luktade lite mysko där, men det var åtminstone varmt och jag slapp få frysa. Efter ett tag så tänkte jag faktiskt inte på skit lukten. Mannen kom och hälsade på mig varje dag och sa att jag var verkligen viktig för honom.

En dag sa han att jag skulle börja utfodra hans djur som han hade kärt, jag blev så glad och det gjorde jag mer än gärna.

Djurens mular var så mjuka och kittlade så gott.


En rätt så sen kväll, kom faktiskt mannen förbi med två människor och hälsade på. Han sa att dom skulle låna sängplats bredvid mig.

En av dom var en kvinna och hon var väldigt rund om magen.

Som hon skrek och tjöt den natten, kunde ju knappt sova… Ut från henne, där så kom det en minimänniska! Hon kallade den minimänniskan för Jesus.

 Det betydde visst världens ljus, frälsare eller någonting i den stilen, viktig var den där minimänniskan, men ännu mer förvånad blev jag när hon la den där minimänniskan vid mig, den miniatyren låg och skrek ibland, ibland låg han o pruttade och jag kan tala om för dig att den där minisens pruttar luktade inte hallon! Jag blev ändå lite rörd och ville ta hand om minisen. Trösta honom och skydda honom från allt ont i världen. I alla fall kändes det så ibland.


Dom var visst lite speciella också för dom fick besök från stjärntydare och herdar som luktade får, som dessutom hade presenter, glittriga grejer och rökelser med sig. Rökelsen var nog den vettigaste presenten dom fick tycker jag, för den fick stalllukten att försvinna lite.


Gästerna liksom pratade om att minisen var visst kung.

Jag tror inte riktigt dom vet vad dom snackar om för kungar föds ju inte i stall precis… men de var ändå trevliga de där paret o minimänniskan som visst kallades Jesus blev kvar hos oss i några dagar.


Det var trevligt tycker jag.

Fast det var skönt sen när dom försvann så jag kan fortsätta utfodra djuren i lugn o ro. Gillar ju när deras mular kittlas så gott.



............


Min fråga är... VAD FÖRESTÄLLER JAG I JULBERÄTTELSEN?

 
 
Camilla

Camilla

16 december 2010 22:47

ojoj vad svårt, några gissningar: höet, insekter i någon form... hustomten kanske! ;)

http://rainred.blogg.se

 
Charlotta

Charlotta

17 december 2010 17:49

Julkrubban! :D

http://www.youshookme.bloggplatsen.se

Sofie

18 december 2010 14:53

YES!

 
Moa

Moa

17 december 2010 22:34

Hej! Ja blev väldigt förvånad att vi va grannar, jag har vetat att du bor i gbg men att du bodde så nära! Haha. Kanske kan komma å ses nångång? =) Operationen gick jättebra. Nu är det över. Skönt! =) Kram!

http://www.andreasamoa.blogg.se

Sofie

18 december 2010 14:53

hehe självklart kan vi ordna det!
Men bara hör av dig när du har piggnat till o känner dig redo.. kan ta promenad uppe i skogen. Jättefina stigar att gå på!

Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofie - 1 februari 2012 16:54

Jag tänkte ta en paus här på bloggplatsen...vill återprova blogg igen!       Gå gärna in på www.pipon.blogg.se   Återupptar blogg igen, avslutade aldrig den riktigt! GÅ gärna dit! ...

Av Sofie - 1 februari 2012 10:51


Imorse vakna man coh kände sig lite småkonstig,  Så det blir att ta sig en vilodag idag!             "Så ljuvt det är att göra ingenting, och sedan vila efteråt"....         ...

Av Sofie - 30 januari 2012 16:26


  Det är verkligen så jobbigt sitta i telefon, tala engelska när man hör så hackigt som man gör . Har inga problem prata engelska om jag får SE den personen jag pratar med,  Nu ska man bara lyssna och försöka skapa konversation, gör ju saken ba...

Av Sofie - 30 januari 2012 16:20

  Jag har försökt nu i par dagar söka efter Ebon Strandins filmer som hon har gjort!  Har inte varit lättaste hitta information på nätet,  eller att hitta just dom filmerna hon medverkat i eftersom dom kanske inte finns i produktion.  Dock ha...

Av Sofie - 30 januari 2012 16:08

  Som det ser ut så får man eventuellt lämna bästkusten för kronastaden nu i veckan en resa tur o retur, Puh! Blir lite maffigt åka tur o retur, sen vet man inte heller om det blir att man eventuellt måste göra en övernattning i Kronastaden för s...

Presentation


1 kor 16:14

Fråga mig

9 besvarade frågor

Omröstning

Vilken är din favorit årstid?
 Hösten!!
 Vintern
 Våren
 Sommaren

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbokens fötter!


Ovido - Quiz & Flashcards