Alla inlägg under november 2011

Av Sofie - 29 november 2011 09:51



 



"  Jag är vad jag tror att jag är " - CS Lewis


Av Sofie - 28 november 2011 09:45

Var i torsdags förra veckan på Göteborgs dygnetrunt cafe som har en bra sortiment på olika varor

och trevlig personal.  


Cafe CT24. Ligger på Engelbrektsgatan, du går i övre delen av avenyn i närheten av stadsbiblioteket. 


De har en egen facebookhemsida, men deras orginalhemsida är detta... 

Har öppet dygnet runt, 

Tog mig en god fika där med tillfälligt HANDikappade Camilla...


 


Bild lånad från deras hemsida ..! 

Tintin inspirerad miljö med lite annat stuk, Småmysig atmosfär där inne! 

PLus för att man kan gå dit när man vill dygnet runt, istället för puben så är det stort plus kunna gå hit

istället och ha mysig fik i intim miljö! 

Tummen upp .. 

Av Sofie - 23 november 2011 17:25


Jag tycker och känner att dagen har varit rätt så bra faktiskt! 

Jag pös till universitetet idag och diskuterade allt möjligt, bland annat om Predikasjukan, eller missionssjukan som den också kan kallas för i andra termer... 

Men detta var kopplat till 1842 talets väckelserörelser som pågick över småland, närke, västra götaland och 

myndigheterna bland annat visste inte hur de skulle hantera detta eftersom dom trodde att folks "extas" var en slags chorea sjukdom (nervsjukdom typ) och de blev satta på dårhus, fängelser med mera, 

Stackarna! : men det var ju så förr! 

Var ju också en annan tid och en annan värld, man hade ju annan världsbild så det är sååå svårt för oss i vår moderna tid att förstå ibland hur mä'nniskan tänkte då! 


Idag så blandar ju inte staten sig in i religiösa affärer, religionen har blivit en privat sfär och högtst privat. 

Nåväl. Sen på eftermiddagen så drog vi upp olika exempel på just predikasjukan på seminariet och jag faktiskt, lyfte fram att jag hade släktforskat och fått frma släktingar i dessa trakter på 1840 talet som fått hamna på dårhuset pga de vart så religiösa. Hittade dokument där dom fick besök av prästen och fick mottaga syndernas förlåtelse och "återgå" till rätta kristendomen efter ha haft sin förfall... Men den släktingen gav upp allt 30 år senare och drog till amerika och blev väckelsepredikant inom baptiströrelsen så man kan undra hur effektivt prästens själavårdsamtal var.. 


Men ändå roligt få veta ett och annat! 

Efter jul ska jag ta mig någr aklippkort på ancestry och spana på amerikagrenen och se lite hur det gått för dom där "over there" :) 


Nu återgår jag till min religionsfenomenologi disputation jag skall göra imorgon för att få mina 5 HP! 

Så´önska mig lycka till ......................


KRAM!

Av Sofie - 21 november 2011 13:27


Papper brinner men ord flyger iväg

                                                 - Ben Joseph Akiba. 

Av Sofie - 18 november 2011 21:58



Älska varandra, eller gå under

- W.H Auden




"En riktig bok är inte en som vi läser, utan en som läser oss. "
- W.H Auden

Av Sofie - 18 november 2011 21:56



"Tack Gud för böcker som ett alternativ till Samtal. "

                                                  
                            - W.H Auden





Av Sofie - 18 november 2011 19:30


chockerande upptäckt gjorde jag i förrigår när vi efter föreläsning åkte hemåt och handlade på LIDL.

HIttade Sockrade Popcorn! Direkt kände jag..."UÄKKK!"... nån som gillar det egentlgien?

 

Av Sofie - 13 november 2011 22:49

 

Bjuder på en söt, men osminkad bild av sanningen ;)

En viss gosig misse kom upp och la sig på en och hon var så otroligt kurrande, sövandes

och varm så det gick fort at tjag också somna till.

DÄr låg vi och snusa på ganska gott i nån timme tills karln kom hem och

var snabb med kameran! :D

Presentation


1 kor 16:14

Fråga mig

9 besvarade frågor

Omröstning

Vilken är din favorit årstid?
 Hösten!!
 Vintern
 Våren
 Sommaren

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3 4 5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< November 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbokens fötter!


Ovido - Quiz & Flashcards